Powered By Blogger

söndag 12 juni 2011

Privatlektionen...


Hej allihopa!
Nu ska jag berätta om privatlektionen som jag hade i fredags. jag fick en häst som heter Jasmin som inte är någon direkt favprit men jag gillar henne ändå. Eftersom vi red på utebanan så blev Jasmin lite sugen på gräset runt omkring men det gjorde ingenting för både jag och hon var så koncentrerade att hon nästan aldrig försökte äta. Jag fick träna på att fatta galopp från skritt vilket är helt nytt för mig och det gick mycket bättre än väntat. När hon väl hade förstått att jag inte ville ha några travsteg emmellan skritten och galoppen så gjorde hon det jättebra. Efter ungefär 5 lyckade galoppfattningar så blev hon lite pigg så hon försökte sticka iväg några gånger men jag var förberedd på det så hon hann inte så långt. Jagfick också träna på att bromsa och öka farten bara med hjälp av sitsen(inte av tyglarna som man brukar)och det gick också väldigt ra och jag kände direkt att hon blev lugnare när jag inte behövde dra henne i munnen. På slutet fick jag henne till och med att gå på tygeln, och för er som inte vet vad det är så kolla på bilden ovan. Som ni ser så böjer hästen på nacken ganska rejält och det gör det lättare för ryttaren att få hästen att gå fint och det signalerar också att ryttaren har bra kontroll på hästen och att hästen har accepterat ryttaren som ledare och inte försöker streta emot genom att ta upp huvudet. När man kommer upp i de högre klasserna i dressyr så ger domaren poäng eller avdrag beroende på hur bra hästens form är. Att gå på tygeln är en del av en bra form på hästen.
På torsdag åker jag med min stallkompis Clara på ridläger!!! Kan inte vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar