Powered By Blogger

onsdag 13 april 2011

Recept!

Hej allihopa!
Pastan som min pappa lagade var jättegod och här kommer receptet som utlovat. Eftersom pappa gick ganska mycket på känslaså finns det inte de exakta måtten i receptet men det går nog bra ändå. Självklart så anpassar ni ju måtten efter hur många personer som ska äta men jag kan säga att de här måtten räckte gott och väl till fyra hungriga personer ;).

Köttbullssmet
Hälften steks och hälften kokas i tomatsås.

Nötfärs blandas med 1 dl finriven parmesan, 10 stora finhackade persiljablad, en stor finhackad vitlök och ett ägg om man har lust.
Smaka av med salt och peppar.
Rulla till små köttbullar, särskilt de som ska kokas.

Tomatsås

Täck grytans botten med olivolja. Tryck till en stor oskalad vitlök och låt den smaksätta den varma olivoljan i 2 minuter innan den tas upp i sin helhet. Häll i 1/2 liter passerade tomater och låt sjuda i en halvtimme. Rör ner 8-10 finhackade basilika blad de sista 10 min. Smaka av med salt.

Koka pasta, stek och koka köttbullar, servera!
Hoppas att ni gillar det. Ni får gärna kommentera och berätta vad ni tyckte när ni har testat!
Kram
Vera

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen gott. Det måste jag prova.
    I dag ska vi laga mat tillsammans med ett par andra matroade vänner. Jag kokte två humrar i går, som vi ska göra en god sallad på enligt ett recept av Ulf Wagner, som är en stjärnkock.
    Den andra rätten står våra vänner för. Det blir förälskade havskräftor.Det blir alltså en skaldjursmiddag med lite annat runtomkring.

    SvaraRadera