Powered By Blogger

onsdag 2 mars 2011

Pamir:(

Hej allihopa!
Förlåt för den dåliga uppdateringen men jag ska försöka att skriva lite mer nu. Idag var jag i stallet och då fick jag reda på en sorglig sak. En ridskolehäst(som vi inte får rida på i min grupp)avlivades i morse efter att den hade varit halt i två år och en person som jag kände fick hålla i honom när det ände. Jag hade ingen nära relation till hästen men bara frånvaron av den i spiltan och hagen var sorglig:(.
I lördags red jag på en ny häst som heter Biggie som bokstavligen liknar ett får med sin svarta lurviga päls och stora ögon! Han var bra att rida men eftersom att han bara är 6-7 år gammal så måste man vara övertydlig med galoppskänkeln för att han ska förstå vad det är han ska göra men jag lyckades! Nu i veckan har jag varit i stallet varje dag och i tisdags hade jag en privatlektion. Jag fick min favorithäst Petra och till en början gick det jättebra. När vi kom in i ridhuset var det två andra hästar och ryttare där och allting gick som vanligt. Sedan gick de ut och då blev det kaos. petra som hatar att vara själv i ridhuset började springa jättesnabbt och jag kunde inte riktigt lugna ner henne. Vi tänkte att hon kanske behövde springa av sig så jag lät henne galoppera lite. Efter några galoppsteg så bockade hon, alltså drog ner huvudet och tog ett språng upp i luften, och då tappade jag stigbyglarna och därmed nästan all balans. Detta gjorde att jag behövde använda all min kraft till att hålla mig kvar och då blev det svårt för mig att tänka på sitsen. Jag lutade mig framåt vilket fick Petra att springa ännu snabbare och jag var säker på att jag skulle ramla av när jag(och min ridlärare)till slut fick stopp på henne. Resten av lektionen fick vi ägna åt att lugna ner henne ochfå henne att gå lugnt i trav och även om jag hade önskat att jag hade kunnat galloppera lite mer så tror jag att deet är viktigt att veta vad man ska göra om en häst blir så där.
På måndagen kom det några fotografer från en hästtidning till stallet och då frågade min ridlärare oss om vi ville vara med på en bild i den och vi svarade såklart ja. Vi tog ut Jasmin, en häst som skulle vara med på bilden, på stallplanen och vi bestämde att jag skulle få sitta på hennes rygg barbacka på bilden. Jag blev såklart jätteglad och jag tror att de fick en bra bild. Tidningen är gratis och vi brukar ha den på mitt stall så jag ska kolla när nästa nummer kommer ut!
det har i alla fall varit en rolig vecka och den är inte slut än. Imorgon bär det av till stallet igen!
Kram
Vera

1 kommentar:

  1. Hej Vera!
    Det låter riktigt farligt, det där med Petra. Vad duktig du var som kunde klara av henne. Det hade jag aldrig kunnat. Tur att du inte föll av.
    Ja, nu har du ett riktigt stallov. Vad kul för dig.
    Vad sorgligt att behöva avliva en häst, men man får försöka se det som att det är bäst för hästen. Den lider ju av att vara halt och kanske också har ont.

    Ha en fortsatt bra lovvecka.

    SvaraRadera